نقل و شرح حدیث و روایات و فقه و زندگی اهل بیت علیهم السلام
 

معراج مؤمن

پيامبر (ص ) :

الصلوة ، معراج المؤمن

نماز، معراج مؤمن است .

( کشف الاسرار، ج 2، ص .676 سرالصلوة ، ص 7، اعتقادات مجلسي ، ص 29 )

نماز نور مؤمن

پيامبر (ص ) :

الصلوة نور المؤمن

نماز نور مؤمن است .

( شهاب الاخبار، ص .50 نهج الفصاحه ، ص 396 )

نشانه ايمان

پيامبر (ص ) :

علم الايمان الصلوة

علامت و نشانه ايمان نمازاست .

( شهاب الاخبار، ص 59 )

نماز ستون دين

پيامبر (ص ) :

الصلوة عماد دينکم

نماز، پايه و ستون دين شماست .

( ميزان الحکمه ، ج 5، ص 370 )

تقرب به وسيله نماز

امام کاظم (ع ) :

افضل ما يتقرب به العبد الی الله بعد المعرفة به ، الصلوة

بهترين چيزی  که بنده بعد از شناخت خدا به وسيله آن به درگاه الهی  تقرب

پيدا مي کند، نماز است .

( تحت العقول ، ص 455 )

پرچم اسلام

پيامبر (ص ) :

علم الاسلام الصلاة

نماز، پرچم اسلام است .

( کنز العمال ، ج 7، ص ,279 حديث 1887 )

نماز وسيله تقرب مؤمن

پيامبر (ص ) :

ان الصلوة قربان المؤمن

همانانماز خواندن وسيله نزديکی مؤمن به خداست .

( کنز العمال ، حديث 18907 )

نماز و پايه های دين

امام باقر (ع ) :

بنی  الاسلام علی خمس : الصلوة و الزکوة و الصوم و الحج و الولاية

اسلام بر روی پنج پايه بنا شده است : نماز، روزه ،زکات ، حج ، ولايت .

( کافي ، ج 2، ص 17 )

اهل بيت (ع ) و اقامه نماز

امام حسين (ع ) :

"الذين ان مکنا هم فی الارض اقاموا الصلاة " قال : هذه فينا اهل البيت

(در تفسير آيه ) "کسانی که اگر ما به آنها در زمين قدرت و حکومت دهيم ،

نماز را به پا مي دارند" فرمود: اين در مورد ماخاندان اهل بيت است .

( بحار الانوار، ج ,24 ص 166 )

نماز آخرين توصيه انبياء

امام صادق (ع ) :

احب الاعمال الی الله - عز وجل - الصلوة و هی اخر وصايا الأنبياء

نماز، بهترين کارها نزد خداوند و آخرين وصيتهای پيامبران الهی  است .

( ميزان الحکمة ، ج 5، ص 397 )

جايگاه نماز

پيامبر (ص ) :

موضع الصلوة من الدين کموضع الرأس من الجسد

جايگاه نماز در دين ، مانند جايگاه سر در بدن است .

( کنز العمال ، ج 7، حديث 18972 )

سيمای دين

امام علی (ع ) :

لکل شي ء وجه و وجه دينکم الصلاة

هر چيز داراي سيماست ، سيمای دين شما نماز است .

( بحار الانوار، ج ,82 ص 227 )

وصيت اميرالمؤمنين (ع )

امام علی (ع ) :

الله ، الله فی الصلوة ، فانها عموددينکم

خدا را، خدا را درباره نماز، چرا که ستون دين شماست .

( نهج البلاغه ، نامه ها، ص 47 )

کليد بهشت

پيامبر (ص ) :

الصلوة مفتاج الجنة

نماز کليد بهشت است .

( نهج الفصاحه ، حديث 1588 )

تداوم نماز و انتظار

پيامبر (ص ) :

لا يزال العبد فی صلوة ما انتظر الصلوة

بنده مادام که منتظر نماز است در حال نماز است .

( نهج الفصاحه ، ص ,527 حديث 2538 )

روشنايی چشم پيامبر (ص )

پيامبر (ص ) :

قره عينی فی  الصلاة

روشنی چشم من در نماز است .

( نهج الفصاحه ، ص ,283 حديث .1343 بحار الانوار، ج ,82 ص 193 )

نماز و خدمت

امام صادق (ع ) :

ان طاعة الله خدمته فی الارض فليس شي ء من خدمته يعدل الصلاة

پيروی و اطاعت از پروردگار خدمت کردن به او در زمين است وهيچ چيز در

خدمت به پروردگار معادل نماز نيست .

( ميزان الحکمه ، ج 5، ص 318 )

حقيقت نماز

پيامبر (ص ) :

مثل الصلاة مثل عمود الفسطاط، اذا ثبت العمودثبتت الاطناب و الاوتاد و

الغشاء، و اذا انکسر العمود لم ينفع وتد و لا طنب و لاغشاء

مثل نماز مانند مثل ستون خيمه است ، هرگاه ستون ثابت باشد طنابها و ميخهاو

پرده ها ثابت و سودمند خواهند بود و هرگاه ستون بکشند و در هم فرو

ريزد، نه ميخ نافع است و نه ريسمان سودی دارد و نه پرده ای اثری  خواهد

داشت .

( من لايحضره الفقيه ، ج 1، شماره 639 )

بهترين اعمال در قيامت

امام صادق (ع ) :

ان افضل الاعمال عند الله يوم القيامة ، الصلوة

همانا بهترين عمل در روز قيامت نزد خداوند، نماز است .

( مستدرک الوسائل ، ج 3، ص 7 )

نماز، روش پيامبران

پيامبر (ص ) :

الصلاة من شرايع الدين ، و فيها مرضاة الرب - عز و جل - فهی منهاج الانبياء

نماز از سنتهای  دين ، و مايه خشنودي پروردگار و راه و روش پيامبران است .

( جامع احاديث الشيعه ، ج 4، ص .22 بحار الانوار، ج ,82 ص 231 )

نماز، سفره الهی 

پيامبر (ص ) :

الا ان الصلاة مأدبة الله فی الارض قد هنأهالاهل رحمته فی کل يوم خمس مرات

آگاه باشيد نماز سفره گسترده خدا در زمين است که خداوند آن را روزی  پنج

بار برای اهل رحمتش (افراد شايسته رحمت ) گوارا نموده است .

( مستدرک الوسايل ، ج 1، ص 170 )

ماهيت نماز

پيامبر (ص ) :

... لان الصلاة تسبيح و تهليل و تحميد و تکبير وتمجيد و تقديس و قول و

دعوة

چون نماز، تسبيح ، تهليل ، تکبر، تمجيد، تقديس ،قول ، و دعوت به حق است .

( جامع احاديث الشيعه ، ج 4، ص .22 بحار الانوار، ج ,82 ص 232 )

نماز، رأس اسلام

پيامبر (ص ) :

الصلاة رأس الاسلام

نماز (به منزله ) رأس اسلام است .

( بحار الانوار، ج ,17 ص .127 ميزان الحکمه ، ج 5، ص 367 )

آخرين سفارش رسول خدا (ص )

امام صادق (ع ) :

عليک بالصلاة ! فان اخر مااوصی به رسول الله و حث عليه الصلاة

بر تو باد به نماز! زيرا آخرين چيزی که رسول خدا (ص ) به آن سفارش نمود

(و انسان ) را بر انجام آن تاکيد نمود، نماز بود.

( بحار الانور، ج ,84 ص 236 )

فرياد ابليس از نمازگزار

امام علی (ع ) :

ان العبد اذا سجد نادی ابليس :يا ويله اطاع و عصيت و سجد و ابيت

وقتی که بنده ای  سجده کرد، ابليس فريادمي زند وای بر من ! او اطاعت کرد،

ولی  من معصيت کردم ، او سجده کرد و من از اين عمل سرباز زدم .

( بحار الانور، ج ,82 ص 233 )

نماز، بهترين عبادت

امام رضا (ع ) :

ان الصلواة افضل العبادة لله

همانا، نماز، بهترين عبادت برای  خداست .

( جامع احاديث الشيعه ، ج 4، ص 50 )

نماز، نيکوترين صورت خلق

امام رضا (ع ) :

ان الصلوة احسن صورة خلقها الله

به درستی نماز نيکوترين صورتی است که خدا آن را خلق کرد.

( جامع احاديث الشيعه ، ج 4، ص 50 )

سفارش اکيد برای نماز

امام علی (ع ) :

فيما اوصی به اميرالمؤمنين - عليه السلام - عند وفاته : الصلوة ، الصلوة ، الصلوة

در آن چيزی که اميرالمومنين (ع ) هنگام وفات وصيت کرد، اين بود: نماز،

نماز، نماز.

( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 173 )

ارزش نماز

امام صادق (ع ) :

اذا قام المصلی  الی الصلاة ، نزلت عليه الرحمة من اعنان السماء الی  اعنان

الارض و حفت به الملائکة و ناداه ملک لو يعلم هذاالمصلی ما فی الصلاة ما

انفتل

هنگامی که انسان به نماز ايستاد، رحمت خدا ازآسمان بر او نازل مي شود و

ملائکه اطرافش را احاطه مي کنند و فرشته ای مي گويد: اگراين نمازگزار ارزش

نماز را مي دانست هيچ گاه از نماز منصرف نمي شد.

( اصول کافي ، ج 3، ص 265 )

علامت عامل دين

امام صادق (ع ) :

قال لقمان لابنه : لکل شي ء علامة يعرف بهاو يشهد عليها و ان للدين ثلاث

علامات : العلم و الايمان و العمل به ، (الی ان قال ) وللعامل ثلاث علامات

الصلوة و الصيام و الزکوة

حضرت لقمان به فرزندانش فرمود:برای هر چيزی علامتی است که به وسيله

آن علامت شناخته مي شود و به او شهادت داده مي شود، به درستی که براي

دين سه علامت است : 1- علم ، 2- ايمان ، 3- عمل به ايمان تا آنجا که

فرمود: برای عامل به دين سه علامت است : 1-نماز، 2- روزه ، 3- زکات .

( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 183 )

باقيات صالحات

امام صادق (ع ) :

سئلت ابا عبدالله - عليه السلام - عن الباقيات الصالحات ، فقال : هی  الصلواة

فحافظوا عليها

(ادريس قمی  مي گويد:) ازامام صادق (ع ) در مورد کارهای نيک ماندگار سؤال

کردم ، امام فرمود: آن نماز است ،پس محافظت بر نماز کنيد.

( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 172 )

برتری نماز

امام صادق (ع ) : اما انه لیس شی ء افضل من الحج الا الصلاة

به درستی که هیچ عملی بالاتر از حج نیست ، مگر نماز.

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 26 )

 

نماز، عطیه الهی

امام رضا (ع ) : (الصلوة ) صلة الله للعبد بالرحمة

نمازعطیه و احسانی است از طرف خداوند برای بنده ، که از راه رحمت و عنایت بخشنده است .

( بحار الانوار، ج ,84 ص 246 )

 

نماز، نشانه دین

امام علی (ع ) : واقام الصلاة فاتها الملة

بر پا داشتن نماز، نشانه اصلی دین است .

( نهج البلاغه ، خطبه 110 )

 

اولین سؤال از انسان

پیامبر (ص ) : اول ما یسالون عنه الصلوات الخمس

اولین چیزی که از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است .

( کنز العال ، ج 7، حدیث 18859 )

 

نور نماز

پیامبر (ص ) : الصلاة نور

نماز، روشنی  است .

( میزان الحکمه ، ج ,10 ص 234 )

 

زیادی خواب ، سبب قلت نماز

حضرت عیسی (ع ) : یا بنی اسرائیل لا تکثرواالاکل فانه من اکثر الاکل اکثر النوم و من اکثر النوم اقل الصلاة و من اقل الصلاة کتب من الغافلین

ای بنی اسرائیل در خوردن زیاده روی نکنید، همانا محصول زیادخوردن بسیار خوابیدن است و هر کس بسیار بخوابد، نماز و عبادتش کم خواهد بود وآنگاه در زمره غافلان به شمار خواهد آمد.

( تنبیه الخواطر و نزهة النواظر، ص 38 )

 

تاثیر زیاد سجده کردن

پیامبر (ص ) : ادع الله ان یدخلنی الجنة ، فقال :اعنی بکثرة السجود

مردی  به حضور پیامبر اسلام (ص ) آمد و عرض کرد: دعا کن خدامرا به

بهشت داخل کند، فرمود: مرا با زیادی سجده کردن همراهی  کن .

( وسائل الشیعه ، ج ,30 ص 30 )

 

دور کعت نماز و بخشش گناهان

امام صادق (ع ) : من صلی رکعتین یعلم مایقول فیهما انصرف و لیس بینه و بین الله - عز وجل - ذنب الا غفره له

هر کس دو رکعت نماز بخواند و بداند چه می گوید، از نماز فارغ می شود، در حالی که میان اوو میان خدای عز و جل گناهی نیست ، مگر اینکه خداوند برای او می بخشاید.

( بحار الانوار، ج ,84 ص .240 اصول وافی ، ج 2، ص 100 )

 

وسیله سنجش

پیامبر (ص ) : الصلواة میزان

نماز وسیله سنجش است .

( پرتوی از اسرار نماز، ص 80 )

 

نماز در سفر

امام علی (ع ) :لایخرج فی سفر یخاف فیه علی دینه و صلاته

درسفری که می ترسید بر دینتان و نمازتان خارج نشوید.

( بحار الانوار، ج ,10 ص .108 میزان الحکمه ، ج 4، ص 475 )

 

چهار نیاز شیعه

امام کاظم (ع ) : لاتستغنی شیعتتا عن اربع : خمرة یصلی علیها، و خاتم یتختم به و سواک یستاک به و سبحة من طین قبر ابی عبدالله -علیه السلام -

پیروان ما از چهار چیز بی نیاز نیستند:1- سجاده ای که بر روی آن نماز خوانده شود.2- انگشتری که در انگشت باشد.3- مسواکی که با آن دندانها را مسواک کنند.4- و تسبیحی از خاک مرقد امام حسین (ع ).

( تهذیب الاحکام ، ج 6، ص 75 )

امتحان شیعه از طریق نماز

امام صادق (ع ) : امتحنوا شیعتنا عند ثلاث : عندمواقیت الصلاة کیف محافظتهم علیها، و عند سرارهم کیف حفظهم لها عند عدونا والی اموالهم کیف مواساتهم لاخوانهم فیها

شیعیان ما و پیروان ما را به سه مساله امتحان کنید:1- اهمیت به اوقات نماز، که آیا اول وقت نماز را برپا می دارند یا خیر؟2 - حفظ اسرار، یعنی  در حفظ اسرار و مسائل محرمانه کوشا هستند یا خیر؟3 - و از حیث  توانمندیهای  مالی ، یعنی آیا در مال خودبرای برادران دینی سهمی قائلند و دست  آنها را می گیرند یا خیر؟

( خصال صدوق ، ج 1، ص 103 )

 

جایگاه والای نماز

امام علی (ع ) : ا اهمنی ذب امهلت بعده حتی اصلی رکعتین ، و اسال الله العافیة

از آن گناه پروایی  ندارم که پس از آن فرصت یابم دو رکعت نماز گزارم و ازخدا عافیت و سلامتی  بطلبم .

( نهج البلاغه ، فیض الاسلام ، ص 1230 )

 

نماز نگهبان الهی 

امام صادق (ع ) : ان الصلوة حجزة الله فی  الارض

همانانماز نگهبان الهی در زمین است .

( بحار الانور، ج ,78 ص 199 )

محبوبترین اعمال

پیامبر (ص ) : ان احب الاعمال الی الله - عزوجل - الصلاة و البر و الجهاد

همانا، محبوبترین اعمال در نزد خداوند: نماز، نیکی کردن و جهاددر راه خداست .

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 27 )

 

نماز مستحبی در خفا

پیامبر (ص ) :صلاة الرجل تطوعا حیث لایراه الناس تعدل صلاته علی اعین الناس خمسا و عشرین

نماز مرد که داوطلبانه و مستحبی درجایی که مردم او را نبینند به جا آورد، برابر بیست و پنج نماز است که در برابرچشم مردم انجام دهد.

( نهج الفصاحه ، م ,1848 ص 391 )

 

عامل علو درجه

پیامبر (ص ) : بالصلاة یبلغ العبد الی الدرجة العلیاء لان الصلاة تسبیح و تهلیل و تحمید و تکبیر و تمجید و تقدیس و قول و دعوة

به وسیله نماز بنده به درجه عالی و مقام والا می رسد، زیرا نماز تسبیح و تهلیل و تحمید وتکبیر و تمجید و تقدیس الهی است ، نماز قول حق و دعوت به سوی حق می باشد.

( بحار الانوار، ج ,82 ص .232 جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 22 )

 

خواب با علم

پیامبر (ص ) :نوم علی علم خیر من صلاة علی  جهل

خواب باعلم بهتر از نماز با جهل است .

( نهج الفصاحه ، م ,3140 ص 633 )

 

اجر نماز، پس از مرگ

پیامبر (ص) : الصلاة انس فی قبره و فراش تحت جنبه و جواب لمنکر و نکیر

نماز مونس (نمازگزار) در قبر، فراش نیکو در زیرش ،و پاسخ نمازگزار برای نکیر و منکر می باشد.

( بحار الانوار، ج ,82 ص 232 )

 

زاد و توشه مؤمن

پیامبر (ص ) :الصلاة زاد للمؤمن من الدنیا الی  الاخرة

نماز زاد و توشه مؤمن در دنیا برای آخرت می باشد.

( بحار الانوار، ج ,82 ص 232 )

 

عوامل رستگاری

امام صادق (ع ) : المنجیات : اطعام الطعام و افشاء السلام والصلاة باللیل و الناس نیام

عوامل رستگاری : اطعام کردن ، آشکارا سلام کردن ، نمازشب خواندن در

حالی که مردم آرمیده اند.

( محاسن البرقی ، ص 387 )

 

موجب اجابت دعا

پیامبر (ص ) : الصلاة اجابة للدعاء و قبول للاعمال

نمازموجب اجابت دعا و قبولی اعمال است .

( بحار الانوار، ج ,82 ص 1 )

 

سلاح مؤمن

پیامبر (ص ) : الصلاة سلاح علی  الکافر

نماز سلاح مؤمن علیه کافراست .

( بحار الانوار، ج ,82 ص 56و 231 )

 

نماز وسیله تقرب به خدا

امام علی (ع ) : الصلوة قربان کل تقی

نمازخواندن وسیله نزدیکی به خدا است برای هر شخص پرهیزکار.

( میزان الحکمه ، ج 5،ص ,367 بحار الانوار، ج ,10 ص .99 من لایحضره الفقیه ، ج 1، ص ,56 ح 16 )

 

نماز، شست و شو در چشمه زلال

پیامبر (ص ) : مثل الصوات الخمس کمثل نهرجار عذب علی باب احدکم یغتسل فیه کل یوم  خمس مرات فما یبقی ذالک من الدنس

نمازهای پنج گانه به نهر جاری گوارایی می مانند که بر در خانه هایتان روان است وهر روز پنج بار خود را در زلال آن شست و شو می دهید، دیگر هیچ پلیدی باقی  نمی ماند.

( کنز العمال ، ج 7، ص ,291 حدیث 18931 )

 

نگاه شیطان بر نمازگزار

امام علی (ع ) :اذا قام الرجل الی الصلاة اقبل الیه ابلیس ینظر الیه حسدا لما یری من رحمة الله التی  تغشاء

هنگامی که کسی به نماز برمی خیزد، شیطان می آید و به نظر حسادت به او نگاه می کند، زیرا می بیند که رحمت خدا او را فرا گرفته است .

( بحار الانوار، ج ,82 ص 207 )

 

برکات نماز

امام علی (ع ) :ان الانسان اذا کان فی الصلاة ، فان جسده وثیابه و کل شی ء حوله یسبح

هنگامی  که انسان در حال نماز است ، اندام و جامه اوو هر چه پیرامون اوست ، خدا را تسبیح می گویند.

( میزان الحکمه ، ج 5، ص .377بحار الانوار، ج ,82ص .213 علل الشرایع ، ج 1، ص 237 )

 

سیاه شدن چهره شیطان

پیامبر (ص ) : الصلوة تسود وجه الشیطان

نماز چهره شیطان را سیاه می کند.

( نهج الفصاحه ، ص 396 )

 

نماز، دژ محکم در مقابل شیطان

امام علی (ع ) : الصلوة حصن من سطوات الشیطان

نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.

( غررالحکم ، ص .56 میزان الحکمة ، ج 5، ص 367 )

 

سازندگی نماز

پیامبر (ص ) : لاصلوة لمن یطع الصلوة ، و طاعه الصلوة ان تنهی عن الفحشاء و المنکر

کسی که مطیع نماز نباشد، نمازش کامل نیست و اطاعت ازنماز همان دوری  از فحشاء و منکر است . (نمازی نیست برای کسی که اطاعت و پیروی از نماز نکند. سپس پیامبر (ص ) می افزاید: طاعت و پیروی از نماز به این است که نماز

او را از فحشاء و منکرات وزشتیها باز دارد.)

( بحار الانوار، ج ,82 ص 198 )

 

کمک ملائکه به نمازگزار هنگام مرگ

امام صادق (ع ) : ان ملک الموت یدفع الشیطان عن المحافظ علی الصلاة و یلقنه شهادة ان لا اله الله و ان محمدا رسول الله فی تلک الحالة العظمیة

همانا "ملک الموت " شیطان را در دم مرگ از کسی که حافظ نماز است ، دور می کند و شهادت بر وحدانیت خدا و رسالت رسول خدا (ص ) رادر هنگام هولناک مرگ به او تلقین می کند (توفیق شهادتین پیدا می کند).

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 19 )

 

گناه زدایی نماز

امام علی (ع ) : و انها لتحت الذنوب حت الورق

نمازگناهان را مانند ریزش برگ درختان فرو می ریزد.

( نهج البلاغه ، خطبه 199 )

 

پاداش نماز

پیامبر (ص ) : قال الله تعالی : افترضت علی امتک خمس صلوات و عهدت عندی عهدا انه من حافظ علیهن لوقتهن ادخلته الجنة و من لم یحافظعلیهن فلا عهد له عندی

خداوند متعال فرمود: نمازهای پنج گانه را بر امت توواجب کردم و با خود پیمان بستم که هر کس مراقب آن نمازها و وقت آنها باشد، اورا به بهشت  داخل نمایم ، و کسی که مراقب آنها نباشد من تعهدی نسبت به او ندارم .

( کنز العمال ، ج 7، ص ,279 حدیث 18872 )

 

راهیابی به درگاه خداوند

پیامبر (ص ) : ا اباذر! مادمت فی الصلاة فانک تقرع باب الملک الجبار و من یکثر قرع باب الملک فانه یفتح له

ای ابوذر! تاهنگامی  که در نماز هستی درب خانه ملک جبار را می کوبی ، و هر کس درب خانه ملک را بسیار بکوبد، به رویش باز می شود.

( بحار الانوار، ج ,77 ص .80 میزان الحکمة ، ج 5، ص 377 )

 

نماز، عامل شکست شیطان

امام مهدی (ع ) : ما ارغم انف الشیطان بشی ء مثل الصلاة فصلها و ارغم انف الشیطان

هیچ چیز مثل نماز بینی شیطان را به خاک نمی مالد و او را خوار نمی کند، پس  نماز بخوان و بینی شیطان را به خاک بمال .

( بحار الانوار، ج ,53 ص 182 )

 

نماز رحمت الهی

امام علی (ع ) : لو یعلم المصلی ما یغشاه من الرحمة لمارفع رأسه من السجود

اگر نماز گزار بداند که چقدر از رحمت (خداوند تعالی ) او رافرا گرفته است ، سرش را از سجده بر نمی دارد.

( غرر الحکم ، ص 261 )

 

نماز، عامل دوری شیطان

پیامبر (ص ) : لا یزال الشیطان یرعب من بنی ادم حافظ علی الصلوات الخمس فاذا ضیعهن تجرء علیه و اوقعه فی  العظائم

شیطان پیوسته از فرزندان آدم در وحشت و هراس است تا آنگاه که نمازهایش را به دقت و با شرایطو آداب می خواند. پس اگر نماز را ضایع نموده (و در وقت مقرر آن به جا نیاورد)، شیطان بر او چیره می شود و او را در گناهان کبیره می اندازد و وی  راگرفتارمی کند.

( بحار الانوار، ج ,82 ص 202 )

 

نماز و باران رحمت

امام علی (ع ) : الصلوة تنزل الرحمة

نماز رحمت الهی را نازل می کند.

( غرر الحکم ، ص .52 میزان الحکمة ، ج 5، ص 367 )

 

اعمال ، تابع نماز

امام علی (ع ) :و اعلم ان کل شی ء من عملک تبع لصلاتک

بدان که تمام اعمالت تابع نمازت خواهند بود.

( نهج البلاغه ، نامه 27 )

 

بی بهره از نماز

پیامبر (ص ) : من لم تنهه صلاته عن الفحشاء و المنکر لم تزده من الله الا بعدا

هر کس که نمازش او را از فحشاء و منکر باز ندارد، هیچ بهره ای از نماز جز دوری از خدا حاصل نکرده است .

( بحار الانوار، ج ,82 ص .198 شهاب الاخبار، ص 215 )

 

کبر زدایی نماز

حضرت فاطمه زهرا (س ) : (جعل الله ) الصلاة تنزیها لکم عن الکبر

خداوند نماز را جهت دوری شما از کبر و خود پسندی مقرر فرمود.

( اعیان الشیعه ، ج 1، ص 316 )

 

نماز، خانه اخلاص

امام باقر (ع ) : الصلاة بیت الاخلاص

نماز (حقیقی وکامل ) جایگاه و خانه اخلاص است .

( میزان الحکمة ، ج 5، ص .375 بحار الانوار، ج ,78 ص 183 )

 

نجوای نمازگزار

حدیث قدسی  : یقول الله تعالی : المصلی  یناجینی

نمازگزار(هنگام خواندن نماز با من ) نجوا می کند.

( کلمة الله ، ص 255 )

 

نماز و شست و شوی گناهان

پیامبر (ص ) :لو کان علی باب دار احدکم نهر واغتسل فی کل یوم منه خمس مرات اکان یبقی فی  جسده من الدرن شی ء؟ قلت : لا. قال :فان مثل الصلاة کمثل النهر  الجاری کلما صلی صلاة کفرت ما بینهما من الذنوب

- اگر باشد در کنار خانه شما نهری و در آن روز پنج نوبت خود را شست و شو دهید،آیا در بدن شما چیزی از آلودگیها می ماند؟- هرگز! (انسان از آلودگی پاک می شود).- نماز نیز مثل نهر جاری و روانی است که هرگاه بر پا می شود گناهان را می شوید وازبین می برد.

( وسائل الشیعه ، ج 2، ص 7 )

 

نماز، وسیله شفا

پیامبر (ص ) : قم فصل فان فی الصلوة شفاء

بر خیز نمازبه جا آور! پس همانا در نماز شفا است .

( جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 28 )

کفاره گناه

پیامبر (ص ) : الصلوة کفارة الخطایا ثم قرأ: "ان الحسنات یذهبن السیئات "

نماز کفاره گناهان می باشد. سپس آن حضرت این آیه را خواند که :"حسنات سیئات را از بین می برد".

( تفسیر ابوالفتوح رازی ، ج 1، ص 248 )

 

تأثیر دو رکعت نماز مقبول

امام صادق (ع ) : من قبل الله منه صلاة واحدة لم یعذبه

اگر خداوند از کسی دو رکعت نمازش را قبول کند، او را عذاب نمی کند.

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 22 )

وسیله راندن شیطان

امام علی (ع ) :الصلوة حصن الرحمن و مدحرة الشیطان

نماز قلعه خدای بسیار مهربان ، و وسیله ای برای دور کردن شیطان است .

( غرر الحکم ، ج 2، ص ,166 چاپ دانشگاه )

نورانیت منزل

پیامبر (ص ) : نوروا منازلکم بالصلاة و قرائة القران

به خانه هایتان با خواندن نماز، و قرائت قرآن ، نورانیت ببخشید.

( کنز العمال ، ج ,15 ص ,392 حدیث 41518 )

نماز وسیله خاموشی  آتشها

پیامبر (ص ) : ما من صلاة یحضر وقتها الا نادی ملک بین یدی الناس : ایها الناس ! قوموا الی نیرانکم التی اوقدتموها علی ظهورکم فاطفئوها بصلاتکم

هیچ نمازی  نیست مگر این که چون وقت آن فرا می رسد فرشته ای  درپیش روی مردمان ندا می کند: ای مردم ! برخیزید به سوی آتشی که بر پشت خودافروخته اید، تا آن را با نماز خویش خاموش کنید.

( محجة البیضاء، ج 1، ص 339 )

مونس نمازگزار در قبر

پیامبر (ص ) : ان الصلاة تأتی الی  المیت فی قبره بصورة شخص انور اللون یونسه فی قبره و یدفع عنه اهوال البرزخ

نماز به صورت انسانی سفید چهره وارد قبر میت شده و با او انس می گیرد و وحشتهای برزخ را از اوبرطرف می کند.

( لآلی الاخبار، ج 4، ص 1. الحکم الزاهره ، ص 283 )

تأثیر انتظار نماز

امام صادق (ع ) : من اقام فی مسجد بعد صلوته انتظارللصلوة فهو ضیف الله و حق علی الله ان یکرم ضیفه

کسی که بعد از هر نماز درمسجد بایستد، در حالی که انتظار نماز بعدی  را می کشد، پس او مهمان خداست ، و برخداست که مهمانش را اکرام کند.

( جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 78 )

شهادت زمین در قیامت

پیامبر (ص ) : ما من رجل یجعل جبهته فی بقعة من بقاع الارض الا شهدت له بها یوم القیامة

هر انسانی که پیشانی خود را برای سجده بر قطعه ای از زمین بگذارد، آن زمین

در روز قیامت به نفع او شهادت خواهد داد.

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص .474 مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 175 )

نماز، وسیله تقرب بنده

امام رضا (ع ) : (الصلوة ) طلب الوصال الی الله من العبد

(نماز) مطالبه وصال و تقرب بنده به سوی خداوند است .

( بحار الانوار، ج ,84 ص 264 )

رفع بلا به وسیله نماز گزار

امام صادق (ع ) :ان الله یدفع بمن یصلی  من شیعتنا عمن لا یصلی من شیعتنا و لو اجمعوا علی ترک الصلوة لهلکوا

همانا خداوندبه وسیله شیعیانی که نماز به جا می آورند، از شیعیان بی نماز (بلا) را دفع می کند،ولی  اگر همه تارک نماز بودند، هر آینه همه هلاک می شدند.

( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 184 )

نماز ناظر بر اعمال

پیامبر (ص ) :

الصلوة تنظر و لا تنظر بها

برای نمازباید انتظار کشید ولی نماز را معطل کار دیگر نباید کرد.

( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 183 )

توجه خدا به نمازگزار

پیامبر (ص ) :

اذا اقام العبد المؤمن فی صلاته نظرالله - عز و جل - الیه

وقتی که بنده مؤمن به نماز می ایستد، خداوند سبحان به اونظر می کند.

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 21 )

نماز، مانع عذاب

پیامبر (ص ) :

کنا عند رسول الله - صلی الله علیه واله - یوما، فقال : رایت البارحة عجایب

فقلنا: یا رسول الله و ما رأیت حدثنابه فداک انفسنا و اهلونا و اولادنا (الی  ان

قال ...) قال - صلی الله علیه و اله -و رایت رجلا من امتی قد احتوشته

ملائکة العذاب فجائته صلوته فمنعته منه

عبدالرحمن بن سمره گفت : روزی خدمت رسول گرامی اسلام (ص ) بودم ،

حضرت فرمودند:من دیشب عجایبی دیدم . عرض کردم : یا رسول الله ! چه

دیدید؟ برای  ما بیان بفرمایید، جان و اهل و اولاد ما فدای تو باد! حضرت

فرمودند: دیدم مردی از امت مرا که ملائکه عذاب او را محاصره کرده بودند

در این حال نمازش آمد و مانع ازعذابش شد.

( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 183 )

نماز موجب بخشش گناهان

امام علی (ع ) :

ما اهمنی ذنب امهلت بعده حتی اصلی رکعتین و اسأل الله العافیة

گناهی که پس از ارتکاب آن فرصت یافته ام که دو رکعت نماز بخوانم و از

خدای بزرگ آمرزش بخواهم مرا غمگین نساخته است .

( نهج البلاغه  کلمات قصار، 299 )

تقرب به وسیله نماز

امام علی (ع ) : تعاهدوا امر الصلاة و حافظوا علیها، واستکثروا منه ، و تقربوا بها فانها کانت علی المؤمنین کتابا موقوتا

امر نماز رامراعات کنید و آن را محافظت نمایید و بسیار به جا آورید و با آن به خدا تقرب جویید، زیرا نماز "فریضه ای است که بر مومنین نوشته شده و وقت آن تعیین گردیده است ".

( نهج البلاغه ، خطبه 199 )

عامل ورود بهشت نماز واقعی است

امام صادق (ع ) :ان ربکم لرحیم یشکرالقلیل ، ان العبد لیصلی الرکعتین یرید بها وجه الله  فیدخله الله به الجنة

هماناپروردگار شما مهربان است ، عمل کم را تقدیر می کند، هر آینه انسان دو رکعت نمازمحض خدا به جای آورد، خداوند به سبب آن نماز، او را وارد بهشت می کند.

( مستدرک الوسائل ، ج 3، ص 316 )

ملاقات پروردگار

امام صادق (ع ) :هذه الصلوات الخمس المفروضات من أقامهن و حافظ علی مواقیتهن لقی  الله یوم القیامة

کسی که این نمازهای پنج گانه را به پا دارد و محافظت از اوقات آن نماید، پروردگار را روز قیامت ملاقات می کند.

( ثواب الاعمال ، ص 70 )

تمسک و استعانت از نماز

امام صادق (ع ) :کان علی - علیه السلام - اذااماله امر فزع قام الی الصلاة ثم تلا هذه الایة "واستعینوا بالصبر والصلاة "

شیوه علی (ع ) چنان بود که چون مشکل مهمی برای او پیش می آمد، به نماز می ایستاد و این آیه را می خواند: "... واستعینوا بالصبر و الصلاة ".

( تفسیر درالمنثور، ج 1، ص 67 )

طالب خشنودی خدا

پیامبر (ص ) :لیست الصلاة قیامک وقعودک ، انما الصلاة اخلاصک و ان ترید بها الله وحده

نماز برخاستن و نشستن تو نیست ، جز این نیست که نماز خالص قرار دادن توست و این که به آن خشنودی تنها خدا را بخواهی .

( اصول وافی ، ج 2، ص .109 شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 1، ص 325 )

نماز و برطرف شدن اندوه

امام صادق (ع ) : ما یمنع احدکم اذا دخل علیه غم من غموم الدنیا ان یتوضأ ثم یدخل المسجد فیرکع رکعتین یدعو الله فیهما، اما سمعت الله تعالی یقول : "واستعینوا بالصبر و الصلاة "

چه مانعی  دارد که چون یکی از شماغم و اندوهی از غمهای دنیا بر او درآمد، وضو بگیرد و به مسجد برود و دو رکعت نماز بخواند و برای  رفع  اندوه خود خدا را بخواند. مگر نشنیده ای که خدا می فرماید:"واستعینوا بالصبر و الصلاة ".

( مجمع البیان ، ج 1، ص .100 وسائل الشیعه ، ج 5، ص 263 )

توجه ملک الموت به نمازگزار

امام باقر (ع ) : ان ملک الموت قال لرسول الله - صلی الله علیه و اله - : ما من اهل بیت  مدر و لا شعر فی بر و لا بحر الا وانا اتصفحهم فی کل یوم خمس مرات عند مواقیت الصلاة

همانا، ملک الموت به رسول خدا (ص ) گفت : هیچ اهل خانه ای و صاحب جامه ای  در خشکی و دریا نیست ، مگراین که من در هر روز پنج بار هنگام نماز از آنها می گذرم .

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 79 )

نماز همراه زکات ، باعث تقرب

امام علی (ع ) : ان الزکاة جعلت مع الصلاة قربانا لاهل الاسلام

همانا زکات همراه نماز مایه تقرب مسلمانان به خداوند است .

( نهج البلاغه ، ص 199 )

نشانه قبولی نماز

امام صادق (ع ) :من احب ان یعلم اقبلت صلاته ام لم تقبل فلینظر هل منعته صلاته عن الفحشاءو المنکر فبقدر ما منعته قبلت منه

هرکس دوست دارد بداند نمازش قبول شده یا نه ، ببیند که آیا نمازش او را از گناه و زشتی باز داشته یا نه ؟ پس به هر قدر که نمازش او را از گناه باز داشته  به همان اندازه نمازش قبول شده است .

( بحار الانوار، ج ,82 ص 198 )

رهایی از گرما، با نماز

پیامبر (ص ) : اذا اشتد الحر فابردوا بالصلاة فان الحر من فیح جهنم

هر وقت گرما و شدت آن بر شما سخت گرفت ، توسطنماز آن راخنک کنید، زیرا گرما و حرارت از جوشش جهنم است .

( بحار الانوار، ج ,80 ص 15 )

التجا به نماز در سختیها

پیامبر (ص ) : اذا حزنه امر فزع الی  الصلاة

شیوه رسول خدا (ص ) چنان بود که چنانچه مشکلی برای او پیش می آمد، به

نماز پناه می برد و از آن استعانت می جست .

( تفسیر درالمنثور، ج 1، ص 67 )

جبران ناراحتی با نماز

ابوعبدالله (ع ) :کان علی - علیه السلام - اذا هاله شی ء، فزع الی الصلاة ، ثم تلی هذه الآیة "واستعینوا بالصبر و الصلاة "

هنگامی که برای  امیرالمؤمنین (ع ) مشکلی پیش می آمد، به نماز پناه می برد (ناراختی خود را به طریق نماز جبران می کرد) و آیه "واستعینوا بالصبر و الصلاة " را تلاوت می نمود.

( وسائل الشیعه ، ج 5، ص 263 )

استقبال خدا از نمازگزار

امام باقر (ع ) : اذا استقبل المصلی القبلة استقبل الرحمن بوجهه

آنگاه که نمازگزار رو به قبله نماید، خداوند رحمان به صورتش رو می آورد.

( اصول وافی ، ج 2، ص 58 )

عبور از صراط

پیامبر (ص ) :الصلاة جواز علی  الصراط

نماز جواز عبور ازصراط است .

( بحار الانوار، ج ,98 ص 168 )

اثر کار نیک برای میت

امام صادق (ع ) :یدخل علی  المیت فی قبره الصلاة و الصوم و الحج و الصدقة و البر و الدعاء، و یکتب اجره للذی یفعله و للمیت

نماز و روزه و صدقه و نیکی و دعا برای میت در قبر او داخل می شود، و اجر و پاداش این امور برای میت و آن کسی که آن را انجام می دهد، نوشته می شود.

( بحار الانوار، ج ,82 ص 62 )

نماز پاسدار انسان

امام علی (ع ) :و عن ذلک ما حرس الله عباده المؤمنین بالصلوات و الزکوات

و از اینجاست که خداوند با نمازها و زکاتها و سختکوشی درنماز، از بندگان با ایمانش پاسداری  می کند.

( نهج البلاغه ، فیض الاسلام ، ص 798 )

حایل آتش دوزخ

پیامبر (ص ) : و تکون صلاة العبد عند المحشر تاجا علی رأسه و نورا علی وجهه و لباسا علی بدنه و سترا بینه و بین النار

نماز بنده در محشرتاجی است بر سر او، و موجب نورانیت صورتش ، لباس

برای بدن وی ، و ساتر و حایل بین او و آتش جهنم است .

( بحار الانوار، ج ,82 ص 231 )

شفیع نمازگزار

پیامبر (ص ) :الصلاة شفیع بینه و بین ملک الموت

نمازشفیع نمازگزار در نزد ملک الموت است .

( بحار الانوار، ج ,82 ص 232 )

نماز محبوب پارسایان

امام علی (ع ) : الصلاة قربان کل تقی ، و الحج جهاد کل ضعیف ، و لکل شی ء زکاة و زکاة البدن الصیام ، و جهاد المرأة حسن التبعل

نمازوسیله تقرب و نزدیک شدن هر پارسایی به خداست ، و حج ، جهاد افراد ناتوان است .هر چیزی زکات دارد و زکات و پاک کردن بدن ، روزه گرفتن  است . جهاد زن هم خوب شوهرداری کردن می باشد.

( نهج البلاغه ، فیض الاسلام ، ص 1152 )

اجر نماز

پیامبر (ص ) : الصلاة ... مفتاحا للجنة و مهورا لحورالعین و ثمناللجنة

نماز موجب فتح و گشایش ابواب جنت برای او می باشد و مهریه حورالعین وثمن و بهای بهشت است .

( بحار الانوار، ج ,82 ص 231 )

حق نماز را چه کسانی  می شناسند؟

امام علی (ع ) :و قد عرف حقها (الصلوة )رجال من المؤمنین الذین لا تشغلهم عنها زینة متاع ،و لا قرة عین من ولد و لا مال ،یقول الله سبحانه : "رجال لا تلهیهم تجارة و لا بیع عن ذکر الله و اقام الصلاة وایتاء الزکوة "

حق نماز را مؤمنین شناخته اند که نه زینت های دنیا، نه نور چشمی هااز فرزند و نه مال ، آنان را از عبادت پروردگارشان باز نمی دارد، زیرا که خداوندسبحان می گوید: "مردانی هستند که تجارت و داد و ستد آنان را از یاد خدا و برپاداشتن نماز و پرداخت زکات باز نمی دارد".

( نهج البلاغه ، خطبه 199 )

تأثیر قنوت و سجده طولانی

امام علی (ع ) : طول القنوت و السجود ینجی من عذاب النار

قنوت و سجده طولانی در نماز، نمازگزار را از عذاب آتش نجات می دهد.

( تصنیف غرر الحکم ، ص ,175 حدیث 3353 )

تأثیر سلام نماز

امام حسن عسکری (ع ) :فاذا سلم من صلاته ، سلم الله علیه وسلم علیه ملائکته

پس زمانی  که بنده نمازش را سلام داد، خداوند و ملائکه بر اوسلام می فرستند.

( بحار الانوار، ج ,82 ص 221 )

ارزش نماز واجب

امام صادق (ع ) :صلاة فریضة ، خیر من عشرین حجة ...

نمازواجب بهتر از بیست حج مستحبی  است .

( محجة البیضاء، ج 1، ص .339 بحار الانوار، ج ,82 ص 227 )

طلب عبادت

امام حسن (ع ) : ان من طلب العبادة تزکی لها و اذا اضرت النوافل بالفریضة فارفضوها

هر کس طلب عبادت دارد، دل را برای آن پاک می کند،و هرگاه نمازهای مستحبی  به نمازهای واجب ضرر رسانید (باعث آسیب رسانی به یکی از صفات و ابعاد نمازهای واجب شد) نمازهای مستحبی را ترک کنید.

( تحف العقول ، ص 267 )

نمازهای واجب یومیه

امام باقر (ع ) : عما فرض الله - عز و جل - من الصلاة ؟ فقال : خمس صلوات فی اللیل و النهار

زراره می گوید: از حضرت امام باقر(ع ) سؤال کردم که خداوند عز و جل چه مقدار نماز را واجب کرد؟ آن حضرت فرمودند:پنج نماز را واجب کرد.

( من لا یحضره الفقیه ، ج 1، ص 205 )

سؤال از نمازهای پنج گانه

امام صادق (ع ) : اذا لقیت الله بالصلوات الخمس المفروضات لم یسألک عما سوی  ذلک

هنگامی که خداوند را با نمازهای پنج گانه واجب ملاقات کردی ، سؤال از شما نمی شود، مگر از نمازهای پنج گانه .

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 5 )

نشانه شیعه بودن

امام صادق (ع ) : شیعتنا اهل الورع و الاجتهاد و اهل الوفاء و الامانة و اهل الزهد و العبادة و اصحاب الاحدی و خمسین رکعة فی الیوم واللیلة

شیعیان ما اهل تقوی و پاکدامنی و کوشش و جدیت اند و مردمی  باوفا وامین اند و اهل زهد و عبادتند و کسانی هستند که در شبانه روز پنجاه و یک رکعت نماز می خوانند.

( بحار الانوار، ج ,68 ص 167 )

افضل واجبات

امام رضا (ع ) : اعلم ان افضل الفرائض بعد معرفة الله - عزو جل - الصلوة الخمس

بدان که افضل واجبات بعد از معرفت خدای عز و جل نمازپنج گانه است .

( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 175 )

نخستین عمل واجب

پیامبر (ص ) : اول ما افترض الله علی أمتی ، الصلوات الخمس

اولین چیزی که خداوند بر امت من واجب کرد، نمازهای پنج گانه است .

( کنز العمال ، ج 7، حدیث 18851 )

وجوب نماز

امام صادق (ع ) : ان الله فرض الزکوة کما فرض الصلاة

خدازکات را واجب کرد، همان طور که نماز را واجب کرد.

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 3 )

شرط قبولی نماز نافله

امام باقر (ع ) : انما تقبل النافلة بعد قبول الفریضة

همانا، نماز مستحبی زمانی مورد قبول است که نماز واجب مورد قبول واقع شود.

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 20 )

نشانه های مؤمن

امام حسن عسکری (ع ) : علامات المؤمن خمس ، صلاة الخمسین ، وزیارة الاربعین و التختم فی الیمین ، و

تعفیر الجبین و الجهر "بسم الله الرحمن الرحیم ".

علایم و نشانه های مؤمن پنج چیز است :1- خواندن 51رکعت نماز در شبانه  روز ( 17 رکعت نماز واجب و 34رکعت نافله ).2- زیارت اربعین امام حسین  (ع ).3- انگشتر به دست راست کردن .4- پیشانی بر خاک نهادن .5- بلند گفتن "بسم الله الرحمن الرحیم " درنمازها.

( وسائل الشیعه ، ج ,10ص 373 )

حاجت خواستن بعد از نماز

امام صادق (ع ) : ان الله - عز و جل - فرض علیکم الصلوات فی احب الاوقات الیه ، فاسئلواالله حوائجکم عقیب فرائضکم

به درستی  که خداوند نمازهای واجب را در محبوبترین اوقات واجب کرد، پس حاجات خودرا بعد از نمازهایتان بخواهید.

( بحار الانوار، ج ,85 ص 324 )

عابدترین مردم

معصوم (ع ) : سمعته - علیه السلام - یقول : قال الرب تعالی :اذا صلیت ما افترضت علیک فانت اعبد الناس

ابی حمزه گفت : از امام (ع )شنیدم که فرمود: خداوند می فرماید: آن وقتی  که نمازی  را که بر تو واجب کردم ، به جا آوردی ، پس عابدترین مردم هستی .

( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 183 )

تربت امام حسین (ع )

امام صادق (ع ) : السجود علی تربة الحسین - علیه السلام - یخرق الحجب السبع

سجده بر تربت امام حسین (ع ) هفت پرده و مانع را می شکافد.

( بحار الانوار، ج ,101 ص 135 )

طهارت

امام صادق (ع ) : لا صلوة الا بطهور

نماز درست نیست ، مگر باطهارت (وضو، غسل ، تیمم ).

( وسائل الشیعه ، ج 1، ص 261 )

مسواک با هر نماز

پیامبر (ص ) : لو لا ان اشق علی امتی ، لأمرتهم بالسواک مع کل صلوة

اگر بر امت من سخت و دشوار نبود، هر آینه به آنها دستور می دادم که با هر نماز مسواک بزنند.

( میزان الحکمه ، ج 4، ص 597 )

نماز و عطر

امام صادق (ع ) : رکعتان یصلیها المتعطر، افضل من سبعین رکعة یصلیها غیر متعطر

دو رکعت نماز با عطر بهتر است از هفتاد رکعت نماز کسی که عطر نزده است .

( مکارم الاخلاق ، ص 42 )

نماز و مسواک

پیامبر (ص ) : رکعتین بسواک ، احب الی الله - عز و جل -من سبعین رکعة بغیر سواک

دو رکعت نماز با دندانهای مسواک زده ، نزد خداوند ازهفتاد رکعت نماز بدون مسواک بهتر است .

( سفینة البحار، ج 1، ص 675 )

انتظار بعد نماز

پیامبر (ص ) :انتظار الصلوة بعد الصلوة کنز من کنوزالجنة

انتظار کشیدن از نماز تا نماز دیگر، گنجی است از گنجهای  بهشت .

( جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 78 )

قنوت طولانی

پیامبر (ص ) : اطولکم قنوتا فی دار الدنیا اطولکم راحة یوم القیامة فی  الموقف

هر کسی از شما قنوتش در این دنیا طولانی تر باشد، در آخرت در موقف

محشر راحتی او بیشتر خواهد بود.

( ثواب الاعمال ، ص 59 )

لباس تمیز برای نماز

امام علی (ع ) : النظیف من الثیاب یذهب الهم والحزن و هو طهور للصلاة

لباس تمیز غم و ناراحتی را برطرف کرده و آن لباس پاک (مناسب ) نماز است .

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 346 )

سلام بر نمازگزار

امام صادق (ع ) : اذا دخلت المسجد و القوم یصلون فلا تسلم علیهم و سلم علی النبی - صلی الله علیه و اله - ثم اقبل علی صلاتک و اذا دخلت علی قوم جلوس یتحدثون فسلم علیهم

هنگامی که داخل مسجد شدی و زمانی که مردم مشغول نماز هستند، بر آنها سلام نکن ، بلکه بر رسول خدا (ص ) سلام کن و مشغول نمازشو، ولی  وقتی وارد بر گروهی شدی که مشغول صحبت هستند، بر آنها سلام کن .

( بحار الانوار، ج ,76 ص 8 )

لباس دارای تصویر

امام صادق (ع ) : انه کره ان یصلی و علیه ثوب فیه تماثیل

از امام صادق (ع ) روایت شده است که آن حضرت کراهت داشت از این که با لباسی که در آن تصویری هست نماز بخواند.

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 317 )

نماز کامل همراه با صلوات

امام صادق (ع ) : ان من تمام الصوم اعطاءالزکوة (لفطرة ) کما ان الصلاة علی النبی - صلی  الله علیه و اله و سلم - من تمام الصلاة

همانا پرداخت زکات فطره (در آخر ماه رمضان ) مایه تمامیت روزه می باشد،چنان که صلوات بر محمد (و آل او) باعث تمامیت نماز است (یعنی نماز با صلوات و روزه با زکات فطره کامل می شود).

( وسائل الشیعه ، ج 6، ص 221 )

کلید نماز

پیامبر (ص ) :الوضوء مفتاح الصلاة

وضو کلید و وسیله افتتاح نماز است .

( نهج الفصاحه ، حدیث 1588 )

نماز در مکانهای مقدس

پیامبر (ص ) :جعلت لی الارض مسجدا و طهورا

همانا زمین برای من سجده گاه و پاک کننده قرار داده شده است .

( وسائل الشیعه ، ج 3،ص 593 )

نماز کامل با پرداخت زکات

پیامبر (ص ) : لا تتم صلاة الا بزکوة

نماز کسی کامل نمی شود مگر با پرداخت زکات .

( بحار الانوار، ج ,96 ص 29 )

 

بی احترامی به نماز

امام علی (ع ) : من لم یأخذ اهبة الصلوة قبل وقتها فماوقرها

کسی  که قبل از نماز خود را برای اقامه نماز آماده نکند، به نمازبی احترامی نموده است .

( شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج ,20 باب ,768 ص 329 )

 

خواب قبل از نماز عشا

امام صادق (ع ) : قال رسول الله - صلی الله علیه واله - : لما اسری بی الی السماء مضیت باقوام ترضخ رؤسهم بالصخر، فقلت : من هؤلاءیا جبرئیل ؟ فقال : هؤلاء الذین ینامون عن صلاة العشاء

از امام صادق (ع ) نقل شده که پیامبر خدا (ص ) فرمود: آنگاه که مرا به آسمان بردند، به جماعتی گذشتم سرهای آنهابا سنگ کوفته می شد، گفتم ای جبریل اینها کیانند؟ گفت : اینها آنانند که قبل ازخواندن نماز عشاء می خوابند.

( بحار الانوار، ج 2، ص 213 )

 

قبله

امام صادق (ع ) : اذا استقبلت القبلة فانس من الدنیا و ما فیها والخلق و ما هم فیه و استفرغ قلبک عن کل شاغل یشغلک عن الله

هنگامی که برای نماز به جانب قبله ایستادی ، دنیا و آنچه در آن است را فراموش کن و قلب خود رااز هر گونه سرگرم کننده ای که تو را از خدا باز دارد، فارغ ساز.

( میزان الحکمه ، ج 5، ص 396 )

 

قرائت صد آیه در نماز

امام صادق (ع ) : من قرأ مائة ایة یصلی بها فی لیلة کتب الله - عز و جل - له بها قنوت لیلة

هر کس در یک شب یکصد آیه از قرآن را در نمازی بخواند، خدا به این وسیله برای او عبادت سراسر شب بنویسد.

( الکافی ، ج 2، ص 445 )

تلاوت قرآن در نماز

امام حسین (ع ) : من قرأ ایة من کتاب الله - عز و جل - فی صلاته قائما یکتب له بکل حرف مائة حسنة

کسی که آیه ای از قرآن را ایستاده در نماز خود بخواند، به هر حرفی  صد حسنه برای او نوشته می شود.

( الکافی ، ج 2، ص 447 )

قرائت قرآن در نماز

پیامبر (ص ) :قراءة القران فی الصلاة افضل من قراءة القران فی  غیرالصلاة

قرائت قرآن در نماز افضل است از غیر نماز.

( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 292 )

رکوع و سجود طولانی

امام صادق (ع ) : و علیکم بطول الرکوع و السجود فان احدکم اذا طال الرکوع و السجود یهتف ابلیس من خلفه ، فقال یا ویلتاه ! اطاعوا وعصیت و سجدوا و ابیت

بر شما باد به طول رکوع و سجده ، که هرگاه یکی از شمارکوع و سجودش طول بکشد شیطان به دنبال او فریاد می زند: وای بر من ! او اطاعت کردو من معصیت کردم او سجده کرد و من سر باز زدم .

( بحار الانوار، ج ,78 ص .199 مواعظ العددیه ، ص 242 )

سجده

امام علی (ع ) :لو یعلم المصلی  ما یغشاه من جلال الله ما سره ان یرفع رأسه من السجود

اگر نمازگزار بداند چه اندازه مشمول جلال الهی است ، هرگز راضی نمی شود که سر از سجده بردارد.

( بحار الانوار، ج ,82 ص 207. میزان الحکمه ، ج 5، ص 379 )

حق سجود

امام صادق (ع ) : ما خسر و الله من اتی بحقیقة السجود و لو کان فی العمر مرة واحدة

به خدا قسم کسی که حق سجود را به جای آورد و سجده حقیقی  کند به هیچ عنوان زیان متوجه او نشود، اگر چه در تمام مدت عمر چنین سجودی را یک بار به جای  آورد.

( بحار الانوار، ج ,85 ص 136 )

 

سجده نزدیکترین حالت

امام صادق (ع ) :اقرب ما یکون العبد الی الله -عز و جل - و هو ساجد، قال الله - عز وجل - : "و اسجد و اقترب "

نزدیکترین حالت بنده به خداوند بزرگ وقتی است که در سجده است خداوندفرمود: سجده کن وتقرب جوی ".

( روضة المتقین ، ج 2، ص 38 )

عادت به نماز

امام صادق (ع ) :لا تنظروا الی  طوع رکوع الرجل و سجوده ، فان ذلک شی ء اعتاده فلو ترکه استوحش لذلک و لکن انظروا الی صدق حدیثه و اداءامانته

به رکوع و سجده های طولانی افراد نگاه نکنید، زیرا ممکن است به آن عادت کرده باشند و برای او یک امر عادی شده باشد، و اگر آن را ترک کنندوحشت کنند،بلکه راستگویی و امانتداری او را بنگر.

( تفسیر نور الثقلین ، ج 1، ص .496 اصول کافی ، ج 2، ص 105 )

سلام

امام صادق (ع ) :معنی السلام فی کل صلوة الامان ، ای من ادی امر الله وسنة نبیه - صلی  الله علیه و اله - خاشعا منه قلبه فله الامان من بلاء الدنیا وبرائة من عذاب الاخرة

معنی  "سلام " در پایان نماز، امان است ، یعنی هر کس که امرخدا و سنت پیامبرش را با خشوع قلب به جای آورد، از بلای دنیا در امان ، و ازعذاب آخرت برکنار است .

( مصباح الشریعه ، باب سلام )

سجده مایه تقرب

امام علی (ع ) :اقرب ما یکون العبد من الله اذا سجد

نزدیکترین وقتی که بنده به خدا نزدیک می شود، در هنگام سجده است .

( بحار الانوار، ج ,82 ص 233 )

سوره حمد، عطیه الهی

پیامبر (ص ) : اعطانی الله - عز و جل - فاتحة الکتاب

خداوند سوره حمد را به من عطا کرده است .

( امالی شیخ صدوق ، ص 117 )

رکوع و سجود ناقص

پیامبر (ص ) :و لا صلاة لمن لا یتم رکوعها و سجودها

نمازگزاری  که رکوع و سجودش را ناقص انجام دهد، آن نمازش ، نماز نیست .

( بحار الانوار، ج ,29 ص 198 )

سجود و رکوع بهترین عبادت

امام علی (ع ) : نعم العبادة السجود و الرکوع

سجود و رکوع در پیشگاه الهی ، خوب عبادتی  است .

( تصنیف غرر الحکم ، ص 175 )

تأثیر طولانی رکوع و سجود

امام علی (ع ) :لا یقرب من الله سبحانه الا کثرة السجود و الرکوع

چیزی جز کثرت سجود و رکوع ، شخص را به تقرب خداوند سبحان نرساند.

( تصنیف غرر الحکم ، ص 175 )

طولانی کردن سجده

پیامبر (ص ) : و اذا اردت ان یحشرک الله معی فاطل السجود بین یدی الله الواحد القهار

و اگر خواستی خداوند تو را با من محشورسازد، سجده در پیشگاه خدای یکتای قهار را طولانی  کن .

( بحار الانوار، ج ,85 ص 164 )

مقدمه نماز

پیامبر (ص ) : و لکل شی ء انف و انف الصلاة التکبیر

برای هرچیزی مقدمه ای است و مقدمه نماز، تکبیر است .

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 16 )

توجه خداوند به نمازگزار هنگام قبله

امام باقر (ع ) :اذا استقبل المصلی القبلة استقبل الرحمان بوجهه ، لا اله غیره

آنگاه که نمازگزار رو به قبله کرد،پروردگار عالم به صورتش رو می آورد، جز او خدایی  نیست .

( بحار الانوار، ج ,82 ص 219 )

حمد و سوره در نماز

امام رضا (ع ) :امر الناس بالقراءة فی الصلوة لئلایکون القران مهجورا مضیعا

مردم به خواندن حمد و سوره در نماز به این جهت موظف شده اند که قرآن مجید متروک و ضایع نشود.

( من لا یحضره الفقیه ، ج 1، ص 84 )

تعلیم سوره حمد

پیامبر (ص ) :منها ما روی  عن النبی - صلی الله علیه واله - انه قال لجابر بن عبدالله الانصاری : یا جابر! الا اعلمک افضل سورة انزلهاالله فی کتابه ؟ فقال له جابر: بلی بابی انت و امی یا رسول الله ! علمنیها. قال :فعلمه "الحمد" ام الکتاب . ثم قال : یا جابر! الااخبرک عنها؟ قال : بلی ، بابی انت و امی یا رسول الله ! اخبرنی .قال : هی شفاء من کل داء الا السام

از پیامبر (ص )روایت شده که به جابر بن عبدالله انصاری فرمود: ای جابر، آیا برترین سوره ای  راکه خدا در کتابش نازل فرموده به تو نیاموزم ؟ جابر عرض کرد: آری  پدر و مادرم فدای تو باد ای رسول خدا، آن را به من بیاموز. پس رسول الله سوره "حمد"(ام الکتاب ) را به او تعلیم داد و فرمود: ای جابر آیا آگاهت نسازم از این سوره ؟عرض کرد: چرا، پدر و مادرم فدای تو باد یا رسول الله ! از آن مرا باخبر ساز.فرمود: آن شفای هر دردی است جز مرگ .

( تفسیر عیاشی ، ج 1، ص ,20 حدیث 9 )

خشوع زینت نماز

پیامبر (ص ) : الخشوع زینة الصلاة

خشوع ، زینت و زیورنماز است .

( بحار الانوار، ج ,77 ص 131 )

خشوع در نماز

امام صادق (ع ) : اذا کنت فی  صلاتک فعلیک بالخشوع و الاقبال علی صلاتک فان الله تعالی یقول : "الذین هم فی صلاتهم خاشعون "

هرگاه در حال نمازبودی ، بر تو باد به خشوع و توجه کامل به نماز، چون خداوند در قرآن می فرماید: "اهل ایمان کسانی هستند که در نماز خشوع می ورزند".

( فروع کافی ، ج 3، ص .300 میزان الحکمه ، ج 5، ص .379 بحار الانوار، ج ,84 ص ,84 ص 260 )

خشوع چیست ؟

پیامبر (ص ) : ما الخشوع ؟ قال : التواضع فی الصلاة و ان یقبل العبد بقلبه کله علی  ربه ...

از پیامبر اکرم (ص ) سؤال شد: خشوع چیست ؟ فرمود:فروتنی و خاکساری  در نماز و این که بنده با تمام قلبش به سوی خدا برود...

( بحار الانوار، ج ,84 ص 264 )

نماز و حضور قلب

پیامبر (ص ) : لیس لک من صلاتک الا ما احضرت فیه قلبک

نیست برای تو از نماز، مگر قلب تو در حال نماز باشد.

( بحار الانوار، ج ,84 ص 259 )

چهار بخش نماز

پیامبر (ص ) : بنیت الصلوة علی اربعة اسهم سهم منهااسباغ الوضوء، و سهم منها الرکوع و سهم منها السجود و سهم منها الخشوع

نماز برچهار بخش بنا شد: 1- گرفتن وضوی کامل . 2- رکوع . 3- سجود. 4- خشوع .

( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 265 )

حضور در عبادت

پیامبر (ص ) : اعبد الله کأنک تراه فان کنت لا تراه فانه یراک

عبادت کن خداوند تعالی را، چنانچه گویا او را می بینی ، و اگر تو او رانمی بینی او تو را می بیند.

( نهج الفصاحه ، ص .65 سر الصلوة ، ص .26 مکارم الاخلاق ، ص 459 )

حضور قلب

پیامبر (ص ) :اذا قام العبد الی الصلوة فکان هواه و قلبه الی الله تعالی انصرف کیوم ولدته امه

هنگامی که انسان برای نماز می ایستد، اگر همه توجه اش و قلبش به سوی  خدا باشد، در حالی  نمازش تمام می شود، که مثل روزی است که پاک به دنیا آمده .

( محجة البیضاء، ج 1، ص 382 )

محبت خداوند و محبت مؤمنین در دل

امام صادق (ع ) : لیس من مؤمن یقبل بقلبه فی صلوته الی الله الا اقبل الله الیه بوجهه و اقبل بقلوب المؤمنین الیه بالمحبة له بعد حب الله - عز و جل - ایاه

مومنی نیست که در نمازش با حضورقلب به خداوند توجه کند، مگر این که خداوند به او رو می کند، و بعد از محبت خداوند عز و جل در دل ، قلوب مومنین را به سوی او متوجه می کند.

( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 265 )

آخرین نماز

پیامبر (ص ) : صل صلوة مودع تری انک لا تصلی بعد ما صلوة ابدا

آنچنان نماز بگزار که گویی آخرین نماز توست و دیگر هرگز نمازی  نخواهی خواند.

( بحار الانوار، ج ,84 ص 264 )

نماز و تفکر

پیامبر (ص ) :رکعتان مقتصدتان فی تفکر خیر من قیام لیلة والقلب لاه

دو رکعت نماز همراه با تفکر و حضور قلب ارزشمندتر از یک شب زنده داری با دل سرگردان و بدون توجه است .

( میزان الحکمه ، ج 5، ص .390 بحار الانوار، ج ,74 ص .82 مکارم الاخلاق ، ص 465 )

مانع خشوع

پیامبر (ص ) :رای النبی - صلی  الله علیه و اله - رجلا یعبث بلحیته فی صلاته فقال : "اما انه لو خشع قلبه لخشعت جوارحه "

پیامبر اکرم (ص )دیدند مردی در حال نماز با ریش خود بازی  می کند، فرمودند: "اگر قلب او خشوع می داشت قطعا همه اعضایش نیز خاشع می بود".

( میزان الحکمه ، ج 5، ص .386 بحار الانوار، ج ,84 ص 228 )

دو رکعت با حضور قلب

پیامبر (ص ) :من صلی رکعتین و لم یحدث فیهمانفسه بشی ء من امور الدنیا غفر الله له ذنوبه

کسی  که دو رکعت نماز بخواند و درآن دو رکعت ، قلب خود را به چیزی از امور دنیا مشغول نکند، خداوند گناهانش رامی آمرزد.

( بحار الانوار، ج ,84 ص 249 )

عارف به حق نماز

امام علی (ع ) :من اتی الصلاة عارفا بحقها غفر الله له

کسی که نماز به جا آورد در حالی که عارف به حق آن باشد، خداوند او را می آمرزد.

( بحار الانوار، ج ,82 ص .207 تحف العقول ، ص 117 )

نماز با توجه

پیامبر (ص ) : رکعة من عالم بالله خیر من الف رکعة من متجاهل

یک رکعت نماز کسی که متوجه خدا باشد، بهتر از هزار رکعت کسی  است

که از خدا غافل باشد.

( نهج الفصاحه ، ص 350 )

فقط یاد خدا در حال نماز

پیامبر (ص ) :من صلی صلوة لا یذکر فیها شیئا من امر الدنیا، لا یسئل الله شیئا، الا اعطاه

کسی که نماز می خواند، در حال نماز هیچ چیز از امور دنیایی به یادش نیاید (فقط خداوند در نظرش باشد)، در این صورت هرچیزی از خداوند بخواهد، به او عطا می کند.

( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 265 )

سه بار غافل شدن در نماز

امام صادق (ع ) : اذا قام العبد الی  الصلاة اقبل الله - عز و جل - علیه بوجهه فلا یزال مقبلا علیه حتی یلتفت ثلاث مرات فاذاالتفت ثلاث مرات اعرض عنه

وقتی بنده به نماز ایستاد خداوند متعال به او توجه می کند و توجهش را از او قطع نمی کند تا موقعی که سه مرتبه از یاد خدا غافل گردد،در این هنگام  خداوند سبحان نیز از او اعراض خواهد کرد.

( بحار الانوار، ج ,84 ص 241 )

لازمه غرق در نماز شناخت کامل خداوند است

امام سجاد (ع ) : قلت لابی عبد الله - علیه السلام - : انی رایت علی بن الحسین اذا قام الی الصلوة غشی لونه لون اخر، فقال لی : والله ان علی بن الحسین کان یعرف الذی یقوم بین یدیه

امام سجاد (ع ) را دیدم که هنگامی که به نماز ایستاد، چهره اش را رنگی  دیگر پوشاند.امام صادق (ع ) به من فرمود: "به خدا قسم ، علی بن الحسین (ع ) کسی را که برای اونماز می کرد، می شناخت ".

( علل الشرایع ، ص ,88 به نقل از وسائل الشیعه ، ج 4،ص 685 )

آن مقدار از نماز بالا می رود

امام صادق (ع ) :ان العبد لترفع له من صلاته نصفها او ثلثها او ربعها او خمسها و ما یرفع له الا ما اقبل علیه بقلبه ...

همانااز نماز بنده نصفش یا یک سوم ، یا یک چهارم ، یا یک پنجم برای او بالا می رود، وآن مقداری که از نماز حضور قلب داشته باشد، بالا می رود...

( بحار الانوار، ج ,84 ص 238 )

توجه به نماز

پیامبر (ص ) :ان العبد لیصلی الصلاة لا یکتب له سدسها و لاعشرها، و انما یکتب للعبد من صلاته ما عقل منها

به درستی بنده نماز می خواندبرای او، نه یک ششم آن و نه یک دهم آن نوشته نمی شود، جز این نیست که برای بنده از نمازش آن مقدار نوشته می شود که به آن توجه کرده است .

( بحار الانوار، ج ,84 ص .237 اصول وافی ، ج 2، ص 105 )

علی (ع ) و هدیه پیامبر (ص )

پیامبر (ص ) :اهدی الی رسول الله - صلی الله علیه و اله - ناقتان عظیمتان ، فجعل احدیهمالمن یصلی رکعتین لا یهم فیهما بشی ء من امر الدنیا و لم یجبه احد سوی  علی - علیه السلام - فاعطاه کلتیهما

از ابن عباس نقل شده که گفت : به پیامبر (ص ) دو شتر هدیه دادند، پیامبر(ص ) یکی از این دوشتر را هدیه قرار داد برای کسی که دو رکعت نماز به جای آورد و چیزی از امور دنیارا به خاطر نیاورد و به فکر چیزی از دنیانیفتد. کسی به پیامبر (ص ) پاسخ مثبت نداد (یعنی کسی چنین نمازی را که درآن هیچ به فکر دنیا و مافیها نیفتد، نخواند)بجز حضرت علی (ع ) که پاسخ مثبت داد. پیامبر (ص ) هر دو شتر را به علی (ع )مرحمت فرمود.

( بحار الانوار، ج ,41 ص 18 )

نماز با تفکر

پیامبر (ص ) :رکعتان خفیفتان فی تفکر خیر من قیام لیلة

دو رکعت نماز سبک ، در صورتی که همراه با تفکر و اندیشه باشد، بهتر از عبادت سراسر یک شب است .

( بحار الانوار، ج ,84 ص .240 میزان الحکمه ، ج 5، ص 391 )

+   88/11/07   محمد جواد | 
 
صفحه نخست
پست الکترونیک
آرشیو
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
در آیه 122سوره توبه آمده است: «فلولا نفر من کل فرقة منهم طائفة لیتفقهوا فی الدین و لینذروا قومهم اذا رجعوا الیهم لعلهم یحذرون»؛ پس چرا از هر گروهی از آنان، طایفه ای کوچ نمی کنند تا در دین آگاهی یابند و چون بازگشتند قوم خود را انذار کنند شاید آنها از معاصی بر حذر باشند.
این آیه کریمه صریحا دستور می دهد که گروهی از مسلمین می بایست در دین تفقه کنند و دیگران را از تفقه خود بهره مند سازند.

نوشته های پیشین
مرداد 1392
آبان 1391
شهریور 1391
مرداد 1391
تیر 1391
فروردین 1391
بهمن 1390
دی 1390
آذر 1390
آبان 1390
شهریور 1390
تیر 1390
خرداد 1390
اردیبهشت 1390
فروردین 1390
بهمن 1389
آبان 1389
مهر 1389
شهریور 1389
مرداد 1389
تیر 1389
خرداد 1389
اردیبهشت 1389
فروردین 1389
اسفند 1388
بهمن 1388
دی 1388
آذر 1388
آبان 1388
شهریور 1388
مرداد 1388
آرشیو موضوعی
نمار در حدیث و قرآن کریم
پخش زنده حرم ائمه الاطهار ع
کتاب
صوت
شعر
مقالات
حدیث روز
تاریخ حدیث
چهل حدیث
فرق شیعه
رجال حدیث
اهل بیت (ع)
عکس و طرح
بحثهای فقهی
درایه در حدیث
مناسبتها دینی
یاران ائمه اطهار
اطلاعات عمومی
ماه مبارك رمضان
دعا و مناجات و زيارت
امام موسی کاظم (ع)
پیامبر گرامی اسلام (ص)
امیر مومنان علی (ع)
فاطمه زهرا(س)
امام حسن مجتبی (ع)
امام حسین (ع)
امام سجاد (ع)
امام باقر (ع)
امام صادق (ع)
امام رضا (ع)
امام جواد (ع)
امام هادی (ع)
امام حسن عسکری(ع)
امام زمان (عج)
امر به معروف و نهی از منکر
پاسخ به شبهات و پرسش ها
حدیث موسی پیامببر (ع)
سخنی از ایت . مکارم شیرازی
احکام و فضیلت حج و عمره
حج فضیلت و اهداف و شعائر
حدیث های مشهور
پیوندها
حديث نت
حديث روز
حديث نگار
قرآن كريم
شهيد محمد حسين تسخيري
مرحوم ايت الله شيخ علي اكبر تسخيري
فرهنگي علمي مذهبي
هنر خوش نويسي
شبکه العروه الوثقی
بنیاد پیامبر اعظم
پیامبر اعظم
نبی اعظم
فاتح نت
حوزه
تبیان
بحار
بلاغ
وبلاك يا رضا
آستانه حضرت معصومه قم
جستجو گر سايتهاي شيعه
آستانه مقدس امام رضا ع
فرهنگي
جهان پیام ویژه امام جواد ع
امام جواد ع
مجموعه دین
سلام شیعه
ارتباط شیعی
م نشر معارف اهل البیت ع
امام علی نت
مرکز تحقیقات امام علی ع
ليله القدر
م تحقیقاتی ولیعصر عج
شبکه امام صادق ع
دانشنامه حوزه
رسول نور
م سبطین
راستخوان
موسسه الامام الهادی ع
کشکول
اخبار
نهج البلاغه
انتضار
فلسفه و عرفان و کلام
شهید تسخیری
کتابخانه احادیث شیعه
بنیان
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM