نقل و شرح حدیث و روایات و فقه و زندگی اهل بیت علیهم السلام
 

«اربعین» بکار رفته را باترجمه آن تقدیم کنم ودر صورت لزوم مختصر ی

توضیح دهم .

  مقدمه

کلمه « اربعین » به معنای چهل است واین عدد در آیات وروایات

جایگاه خاصی دارد که پس از مطالعه ی تحقیقات آینده  متوجه آن

خوهید شد .

 به مناسبت اربعین شهادت امام حسین علیه السلام اولین حدیث

 رااختصاص دادم به حدیثی که بیان کننده  اهمیت زیارت اربعین امام ح

سین (ع) است  .

متن حدیث

کتاب بحارالأنوار     82     75    باب 24- الجهر و الإخفات و أحكامهما

7-  الْمِصْبَاحُ، لِلشَّيْخِ قَالَ رُوِيَ عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْعَسْكَرِيِّ ع أَنَّهُ قَالَ

 عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْإِحْدَى وَ الْخَمْسِينَ وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ

 وَ التَّخَتُّمُ بِالْيَمِينِ وَ تَعْفِيرُ الْجَبِينِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏

ترجمه   امام حسن عسگری (ع) فرمود :

علامت های مومن (شیعه ) پنج چیز است :

خواندن پنجاه ویک رکعت نماز در شبانه روز

وریارت اربعین

انگشتر به دست راست کردن

 وپیشانی را در سجده بر خاک نهادن

وبلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم در نماز

توضیح

اگر چه کلمه «مومن » در احادیث وروایات وآیات به معنای کسی است

که ایمان به خدا ورسول خدا وقیامت داشته باشد اما در بعض موارد

(از جمله این حدیث) به معنای شیعه است

 پس این حدیث میخواهد بگوید علامت شیعه پنج چیز است

یعنی اگر شما درجامعه ای بودی که هم شیعه در آن زندگی میکرد هم

سنی از روی این پنج علامت میتوانی شیعه را از سنی تشخیص دهی

علامت اول

خواندن پنجاه ویک رکعت نماز در شبانه روز است

از این پنجاه ویک رکعت هفده رکعت آن نماز واجب یومیه است

ودوبرابر رکعات واجب یعنی سی وچهار رکعت نمازنافله یومیه است

دورکعت نافله صبح

چهارتا دورکعتی نافله ظهر

چهارتا دورکعتی نافله عصر

دوتادورکعتی نافله مغرب

یک نماز دو رکعتی نشسته نافله عشاء

(البته در محاسبه این دو رکعت نماز نشسته را باید یک رکعت ایستاده حساب کرد )

چهارتا نمازدورکعتی نافله شب

یک نماز دورکعتی نماز شفع

ویک نماز یک رکعتی نماز وتر (که در قنوت آن هفتادبار

استغفار میکنی؟!)

تذکر

کیفیت نمازهای نافله مثل نماز صبح است.

...................................................................................................

سومین علامت

 زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین(بیستم ماه صفر) .

 (زیارت به معنای دیدار است نه خواندن یک عبارت ؟!!!!!!!!!!!!!!!)

سومین علامت

انگشتر را به دست راست کردن

سنی ها میگویند ما قبول داریم که سنت رسول خدا دراین بوده

که انگشترش را به دست راست میکرده اما چون شیعه ها انگشترشان را

به دست راست میکنند شما برای اینکه شباهت به شیعه پیدا نکنید

مخصوصا انگشترتان را به دست چپ کنید ؟!

(البته دربسیاری از موارد مشاهده میشه که شیعه وسنی بر اثر

بی اطلاعی بر عکس احکام فقهی خود انگشتر را به دست میکنند !)

چهارمین علامت

پیشانی را هنگام سجده بر خاک نهادن

سنی ها روی فرش وهر چیزی رسید سجده می کند اما شیعه

 روی هرچیزی سجده نمی کند بلکه طبق احادیث صحیحی که در

 دست دارد فقط روی خاک یا مهر (که از خاک درست شده)

یا سنگ و... سجده میکند .

علامت پنجم

بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحم در نماز 

سنی هامعتقدند بسم الله لرحمن الرحیم جزو سوره های قرآن نیست

و مقید هستد در نماز بسم الله نگویند؟؟؟!!!

 البته بعضی از فرقه های آن ها در نماز بسم الله میگویند ولی مقید

 هستند آهسته بگویند؟؟! اما شیعیان بسم الله را جزو سوره میدانند

 وبلند خواندن آن را درنماز صبح ومغرب وعشاءبرای مردان واجب

ودر نماز ظهر وعصر مستحب می دانند.

  بنا براین بلند گفتن بسم الله هم یکی از راه های شناخت شیعه

 از سنی است .

تمام این علامت های پنجگانه را علمای ما با احادیث صحیح معتبر دیگری

 (غیر از این حدیث مورد بحث ) ثابت کرده ومی کنند.

نقد وبررسی روایت

ایراد اول: ضعف سند

این حدیث از دیدگاه همه علماسندش فاقد اعتبار است ؟؟؟؟؟!!!

منبع اولیه واصلی این حدیث کتاب تهذیب ومصباح شیخ طوسی است

که در هر دومنبع مرحوم شیخ طوسی می فرماید :

روی عن ابی محمد الحسن العسکری یعنی روایت شده از اما حسن

عسکری ومرحوم شیخ سندی برای این حدیث ذکر نکرده است

 از نظر علماومتفکرین اسلامی این حدیث وهر حدیثی که راویان آن ذکر

 نشود  فاقدارزش و اعتبار است وبا آن نه چیزی ثابت می شود ونه نفی

 میشود!!!!!

ایراد دوم تشتت متن است

همین روایت را مرحوم شیخ طوسی در کتاب تهذیب آورده و علامت مومن

 را صَلَاةُ الْخَمْسِينَ پنجاه رکعت نماز در شبانه روز ذکر کرده !!!!!!

در حالی که این حرف مخالفت صددرصد با فقه شیعه دارد که تعداد رکعات

نماز یومیه را پنجاه ویک رکعت میداند . 

البته موارد چارگانه فوق ومسئله ی استحباب زیارت امام حسین علیه

السلام با احادیث معتبر دیگر درجایگاه خود ثابت شده واز مسلمات است

ولی حدیث مورد بحث  ما بی اعتبار تر از آن است که بالای منبر ودر رسانه

 ها مطرح شود . وما صرفا برای روشن شدن ذهن کاربران محقق واندیشمند

 آنرا مطرح کردیم .

........................................................................................................

 منابع حدیث مورد بحث

بحارالأنوار     82     75    باب 24- الجهر و الإخفات و أحكامهما

7-  الْمِصْبَاحُ، لِلشَّيْخِ قَالَ رُوِيَ عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْعَسْكَرِيِّ ع أَنَّهُ قَالَ عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْإِحْدَى وَ الْخَمْسِينَ وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ وَ التَّخَتُّمُ بِالْيَمِينِ وَ تَعْفِيرُ الْجَبِينِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏

 

تهذيب‏الأحكام     6     52    16- باب فضل زيارته ع .....  ص : 42

37-  وَ رُوِيَ عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ الْعَسْكَرِيِّ ع أَنَّهُ قَالَ عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْخَمْسِينَ وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ وَ التَّخَتُّمُ فِي الْيَمِينِ وَ تَعْفِيرُ الْجَبِينِ وَ الْجَهْرُ بِبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

 

وسائل‏الشيعة     14     478    56- باب تأكد استحباب زيارة الحسين ع‏

19643-  مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ قَالَ رُوِيَ عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْعَسْكَرِيِّ ع أَنَّهُ قَالَ عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْخَمْسِينَ وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ وَ التَّخَتُّمُ فِي الْيَمِينِ وَ تَعْفِيرُ الْجَبِينِ وَ الْجَهْرُ بِبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

+   89/11/07   محمد جواد | 
 
صفحه نخست
پست الکترونیک
آرشیو
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
در آیه 122سوره توبه آمده است: «فلولا نفر من کل فرقة منهم طائفة لیتفقهوا فی الدین و لینذروا قومهم اذا رجعوا الیهم لعلهم یحذرون»؛ پس چرا از هر گروهی از آنان، طایفه ای کوچ نمی کنند تا در دین آگاهی یابند و چون بازگشتند قوم خود را انذار کنند شاید آنها از معاصی بر حذر باشند.
این آیه کریمه صریحا دستور می دهد که گروهی از مسلمین می بایست در دین تفقه کنند و دیگران را از تفقه خود بهره مند سازند.

نوشته های پیشین
مهر 1393
مرداد 1392
آبان 1391
شهریور 1391
مرداد 1391
تیر 1391
فروردین 1391
بهمن 1390
دی 1390
آذر 1390
آبان 1390
شهریور 1390
تیر 1390
خرداد 1390
اردیبهشت 1390
فروردین 1390
بهمن 1389
آبان 1389
مهر 1389
شهریور 1389
مرداد 1389
تیر 1389
خرداد 1389
اردیبهشت 1389
فروردین 1389
اسفند 1388
بهمن 1388
دی 1388
آذر 1388
آبان 1388
شهریور 1388
مرداد 1388
آرشیو موضوعی
نمار در حدیث و قرآن کریم
پخش زنده حرم ائمه الاطهار ع
کتاب
صوت
شعر
مقالات
حدیث روز
تاریخ حدیث
چهل حدیث
فرق شیعه
رجال حدیث
اهل بیت (ع)
عکس و طرح
بحثهای فقهی
درایه در حدیث
مناسبتها دینی
یاران ائمه اطهار
اطلاعات عمومی
ماه مبارك رمضان
دعا و مناجات و زيارت
امام موسی کاظم (ع)
پیامبر گرامی اسلام (ص)
امیر مومنان علی (ع)
فاطمه زهرا(س)
امام حسن مجتبی (ع)
امام حسین (ع)
امام سجاد (ع)
امام باقر (ع)
امام صادق (ع)
امام رضا (ع)
امام جواد (ع)
امام هادی (ع)
امام حسن عسکری(ع)
امام زمان (عج)
امر به معروف و نهی از منکر
پاسخ به شبهات و پرسش ها
حدیث موسی پیامببر (ع)
سخنی از ایت . مکارم شیرازی
احکام و فضیلت حج و عمره
حج فضیلت و اهداف و شعائر
حدیث های مشهور
پیوندها
حديث نت
حديث روز
حديث نگار
قرآن كريم
شهيد محمد حسين تسخيري
مرحوم ايت الله شيخ علي اكبر تسخيري
فرهنگي علمي مذهبي
هنر خوش نويسي
شبکه العروه الوثقی
بنیاد پیامبر اعظم
پیامبر اعظم
نبی اعظم
فاتح نت
حوزه
تبیان
بحار
بلاغ
وبلاك يا رضا
آستانه حضرت معصومه قم
جستجو گر سايتهاي شيعه
آستانه مقدس امام رضا ع
فرهنگي
جهان پیام ویژه امام جواد ع
امام جواد ع
مجموعه دین
سلام شیعه
ارتباط شیعی
م نشر معارف اهل البیت ع
امام علی نت
مرکز تحقیقات امام علی ع
ليله القدر
م تحقیقاتی ولیعصر عج
شبکه امام صادق ع
دانشنامه حوزه
رسول نور
م سبطین
راستخوان
موسسه الامام الهادی ع
کشکول
اخبار
نهج البلاغه
انتضار
فلسفه و عرفان و کلام
شهید تسخیری
کتابخانه احادیث شیعه
بنیان
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM